top of page
artwork (2).png

Träna språk med
chattbotar

I den här workshopen ska vi första testa olika konversationsagenter, vi ska testa olika textäventyr och vi ska skapa botar själva. 

iconoglasses_a_yellow_suitcase_with_cyberpunk_graphics_on_it_6229675c-e4d7-460a-b02a-559c350e31ab (1).png

Att tala med en dator

Muntlighet är ofta något av det svåraste att få till i språkämnena. Eleverna är blyga, rädda att göra fel och ovana. Med hjälp av olika AI-verktyg kan man simulera och träna konversationer. Elin Ericsson, forskare på GU (och medförfattare i vår bok) har skrivit en avhandling om just detta. Hon kommer fram till att det är ett effektivt verktyg. 

Läs mer om detta här

Gliglish

magnusbydesign_classic_vintage_over_ear_headphones_in_the_style_353254a1-682f-4fe5-a016-94

Gliglish

En konversationsagent som inte kräver inloggning

Gliglish är en bra sida att börja med och en bra sida att låta eleverna träna på eftersom den inte kräver inloggning. Gliglish pratar med Chat GPT och har ett förinställt beteende där den hela tiden ställer frågor. 

Med Gliglish så får du prata - inte skriva

128px-External_link_font_awesome_edited_edited.png
A. Gå till sidan Gliglish.com

1. Börja med att trycka på "Speak now for free" 

image.png

2. Välj det språk du vill träna och och välj antingen "Teacher" eller "Roleplay"

image.png

3. Börja prata genom att trycka på mikrofonen. När du är klar trycker du på "Stop"

image.png

4. Fortsätt konversationen. Du kan alltid få chattboten att ändra sitt beteende genom att be den att svara enklare eller svårare. Du kan få dina svar korrigerade och du kan få chattbotens svar översatta. 

image.png

Character.ai

edder_t_a_realistic_image_of_a_toy_robot_dressed_up_as_a_cowboy_9a827521-b09c-46d1-bcad-27

Character.ai

Tala med Brad Pitt, Donald Trump eller Aristoteles

Sidan Character.ai är faktiskt den tredje största chattboten. Den fungerar inte riktigt som en vanlig chattbot - utan tanken med character.ai är att du ska interagera (eller skapa) fiktiva karaktärer. Vi ska utforska detta ur ett lärandeperspektiv. 

128px-External_link_font_awesome_edited_edited.png
Testa själv på character.ai

Här kan man välja olika botar att prata med. Gör en sökning eller hitta någon karaktär du tycker verkar intressant. Elon Musk, Frida Kahlo, Napoleon Bonaparte eller Jesus

Testa sedan att trycka på "Games" och hitta ett spel att testa. 

image.png
Testa och tänk efter
  • Kan detta vara språkutvecklande?

  • Vilka fördelar kan du se? 

  • Vilka nackdelar ser du? 

  • Hur behöver man konstruera uppgifter för att detta skall vara till pedagogisk nytta? 

Chat GPTVoice

stelios_tg_3d_chatbot_with_white_background_e2c336f4-9321-4741-9ce7-acaa5a7f4d15 (1)_edite

Chat GPT Voice

Prata med Chat GPT

I appen Chat GPT kan man träna på att tala. Den finns på både App-store och Play-store. Genom att trycka på den lilla hörlursikonen kan du tala och Chat GPT svarar på det språket du vill. Här gäller det, för att konversationen ska bli meningsfull, att du instruerar chat GPT hur den ska bete sig. T.ex. som en lärare som korrigerar och uppmuntrar, eller som en jämnårig person från målspråkslandet. Du kan såklart även specificera vad du ska tala om, etc. 

Perfekt om man vill träna muntlig färdighet! 

image.png
Kom ihåg prompten!

"Du är en språklärare och samtalspartner. Du och jag kommer att ha en konversation på språket spanska (Alla dina frågor kommer att vara på spanska). Min språknivå är A2. Vi kommer att tala om intressen och fritidsaktiviteter. Agera som om du vore en 16-årig kille från San Sebastián. Du ställer första frågan. På spanska"

Vi byggeren bot

pluggen_A_tall_cute_robot._White_shoes._Full_figure._White_back_0651bffe-3180-4bd7-bd76-8d
Poe.com
128px-External_link_font_awesome_edited_edited.png

Poe.com är en sida där du kan skapa färdiga botar - det vill säga botar som agerar såsom du har instruerat dem. Dessa kan du dela med elever som vill använda dem. Du kan inte tvinga dem att skapa konto, men vill de använda dem så går det bra.

 

Det kan finnas en fara i att använda något som är färdigskapat av någon annan. Du känner dina elever och vet hur de lär sig bäst. Detta är sant för såväl klassrummet som chattfönstret. Därför ska vi skapa en egen bot som beter sig på ett sätt som du bestämmer. 

Kom ihåg prompten!

Agera som en extremt duktig lärare i engelska. Du och jag ska träna på att argumentera. Ämnet för argumentationen är om AI är ett bra sätt att lära sig ett andraspråk. Du är emot och jag är för, det vill säga jag tycker att man kan använda sig av AI. Du bemöter hela tiden mina argument och kommer med motargument. Min språknivå är motsvarande B2 och jag är en 17 årig elev som gillar att resa och att spela fotboll samt tv-spel. Du börjar argumentationen. Härefter är all konversation på engelska. Du bemöter min argumentation och rättar mig när jag gör grammatiska fel. Uppmuntra mig och beröm mig när jag skriver korrekt.  

mikelbach_A_humanoid_android_on_the_street_of_a_futuristic_city_785dc6e6-2233-4dae-868b-4b
Några ord om prompten

På samma sätt som sättet vi instruerar våra elever gör skillnad gör en välformulerad instruktion, prompt, skillnad när du talar med en chattbot. 

Ge en roll
Ge chattboten en roll. Ex: Lärare/restaurangpersonal/ungdom
Ge en uppgift
Definiera vad chattboten ska göra. Ex: Hålla en konversation/rätta dig/uppmuntra
Ge kontext
Ge så mycket information som möjligt för att chattboten ska veta något om dig och kunna agera på det Ex: språknivå, utmaningar, intressen, etc.
Definiera svarssätt
Hur ska chattboten svara? Uppmuntranden, genom att ställa ytterligare frågor, etc.
Tips!

Specialskrivna botar för olika användningsområden kommer, är min uppfattning, vara sättet eleverna kommer att använda AI i skolan. Vi behöver bara få till en GDPR-säkrad lösning först. 

När vi har det kan vi skapa botar som agerar utifrån läromedel, utifrån den pedagogiska och didaktiska ansats vi har. Vi kan be dem ta hänsyn till elevens särart och intressen. Den kan förhålla sig till utmaningar och styrkor. Detta tror jag är vägen framåt för AI i skolan. Vi är snart där! 

Jag skapar botar för de flesta saker jag gör i undervisning; en bot som förhör eleverna på litteraturvetenskapliga begrepp, en bot som förhör eleverna på spanskaläxan, etc. Det är såklart alltid valfritt att använda botarna, men de elever som gör det brukar faktiskt alltid tack och upplever att det hjälper! 

Textäventyr

Textäventyr

Det finns flera sidor som erbjuder textäventyr. Några funkar, tyvärr, bara på engelska. Här nedan listar jag några sidor. 

 

pluggen_A_tall_cute_pirate_robot._Full_figure._Black_boots_--st_9dd1c9ce-c11d-4c66-a16d-35
AI Dungeon

En massa AI-drivna textbaserade rollspel. AI:n genererar en historia och olika situationer och konversationer som du som spelare ska förhållande till. Immersivt och språkutvecklande eftersom spelet dels kräver att du läser och förstår texten och att du svarar och beskriver vad du vill göra och säga i fritext. AI-dungeon har funnits ett bra tag vilket gör att det finns massvis av innehåll

image.png
Engelska
Dreamchat.ai

Episodbaserade textäventyr. Ganska vuxna och svåra teman. Denna behöver man navigera något varsamt eftersom det kan finnas berättelser som innehåller snusk och våld

image.png
Engelska
Novelai.net

Novelai är en tjänst med en specialtränad språkmodell som är bra på att skriva texter. Du kan använda den till såväl textäventyr som till att, tillsammans med AI:n, skapa egna berättelser. 

image.png
Engelska

Tips! Skapa ditt eget textäventyr

Använd Poe eller Chat GPT för att skapa egna textäventyr

The bot is designed to create and guide a text adventure game. Initially, it will ask the user to decide the setting and character for the story. Once these are established, the bot will narrate a short story segment, presenting the user with three choices to progress the narrative. The user can select one of the provided options or write their own response to continue the adventure. The bot should ensure the story remains coherent and engaging, adapting to the user's choices and inputs to create a personalized and interactive experience.

cryptoartjunkie_a_walking_silver_robot_with_a_wizard_robe_92de3097-2184-403f-bd8b-ec2979f6
bottom of page